Veelgestelde vragen

Logopedie valt doorgaans onder de zorgverzekering. Lees voor meer informatie de polisvoorwaarden van uw zorgverzekeraar.

U kunt ons telefonisch bereiken via de contactgegevens op de HOME-pagina. Als wij niet telefonisch bereikbaar zijn, zal het antwoordapparaat aanstaan en kunt u uw boodschap inspreken. U kunt ook via e-mail een afspraak met ons maken; afspraak@logo4kids.nl.

Ja, het is mogelijk tot 17.30 uur afspraken te maken.

Een behandelsessie duurt in de meeste gevallen tussen de 20 en 30 minuten. Hoe lang de behandelperiode zal duren, hangt af van de hulpvraag, de inzet en andere factoren. Dit kan variëren van enkele weken tot enkele maanden en in sommige gevallen nog veel langer.

Indien u een verwijzing van de huisarts of specialist heeft ontvangen neemt u deze mee naar de eerste afspraak.

Wanneer de verwijzing door een GGD-logopedist geregeld is neemt u dan ook de formulieren mee die u van haar heeft ontvangen.

Daarnaast neemt u het verzekeringspasje en een ID of paspoort van uw kind mee.

Voor de meeste logopedische behandelingen is het wel van belang dat er regelmatig geoefend wordt. Met kinderen werken we vaak met een schrift of map waarin de oefeningen komen te staan. Het thuis oefenen kan ook voor een belangrijk deel bestaan uit het actief toepassen van de in de therapie geleerde vaardigheden.

Steeds meer kinderen stoppen te laat met fopspenen. De beroepsvereniging van logopedisten N.V.L.F. zegt: “Als een kind van 1 jaar nog speent, kijkt een logopedist kritisch naar het gebruik van de fopspeen. Het actief afleren van spenen kan al in de periode dat een kind uit een beker of glas gaat drinken. Rond 9 maanden kun je er al mee beginnen, omdat de zuigbehoefte afneemt. Een fopspeen is dan niet meer nodig. “Als het kind behoefte houdt aan een fopspeen, adviseren wij een matig gebruik, bijvoorbeeld tijdens het slapen gaan”, zegt Marije Greven van de NVLF. Martine van Gemert Schriks, bestuurslid van de Nederlandse Vereniging voor Kindertandheelkunde: “Wanneer het gebruik van de fopspeen voor het tweede levensjaar wordt afgeleerd, herstellen problemen als scheefstand en een afwijkende groei van de tandbogen en het gehemelte zich vaak binnen zes maanden. De meeste kinderen stoppen vanzelf met spenen tussen hun tweede en vierde jaar”. De overgang van zuigbehoefte naar gewoonte ligt zo rond de 12 maanden. Het is verstandig om te stoppen met de speen voordat het een gewoonte is geworden.

Voor de taalontwikkeling is voorlezen zeer belangrijk. Kinderen bouwen door veel voorgelezen te worden een grotere woordenschat op. Wat een boek interessant maakt, is dat je er met elkaar over praat, kinderen zichzelf erin herkennen en dat zij nieuwe kennis opdoen, die ze kunnen vasthaken aan wat ze al weten. Door het samen lezen van prentenboeken maken kinderen ook kennis met de structuur van een verhaal. Bovendien is het een ontspannen moment op de dag, waar je samen plezier aan beleeft.

Voorleestips

· Neem rustig de tijd om samen te lezen. Maak er een gezellig kwartiertje samen van.

· Laat de omslag zien, wijs de letters van de titel aan, stel vragen over de tekening.

· Stel vragen over de omslag, zoals: “Waar zou dit boek over gaan?”

· Stel tijdens het voorlezen vragen als: “Hoe moet dit nu verder?” of “Hoe zou dit aflopen?”

· Ga in op de ervaringen van uw kind; stel vragen als: “Heb jij dit ook wel eens meegemaakt?”

· Stel steeds luistervragen. Bijvoorbeeld: “Wat denk je? Waarom is Jip verdrietig?” 

· Reageer op wat uw kind tijdens het voorlezen zegt of vraagt.

· Vul halve zinnen van het kind aan. Maak er mooie zinnen van.

· Herhaal kernwoorden uit de tekst en ga na of uw kind die begrijpt.

· Vat het verhaal kort samen.

· Stel veel open vragen, geen ja/nee vragen.

· Leg een relatie met het boek en de werkelijkheid die uw kind al kent.

· Haal het probleem uit het boek naar voren en bespreek hoe het is opgelost.

· Veel kinderen willen vaker hetzelfde verhaal horen. Herhaling is immers herkenbaar en geeft een veilig gevoel .                                                         

Wat is de relatie van afwijkende mondgewoonten en de stand van de tanden?

Algemeen

In ons gehele lichaam is het van belang dat onze spieren goed met elkaar samenwerken. Onze bewegingen verlopen dan goed en alle delen van het lichaam blijven in de juiste positie. Dat geldt ook voor onze mond. Bij alle handelingen die we met onze mond verrichten zijn veel spieren betrokken (zoals bijvoorbeeld bij kauwen, slikken en praten). De tong bestaat zelfs alleen uit spieren. Een verkeerd gebruik van deze spieren kan de stand van de tanden (ook na een orthodontische behandeling) beïnvloeden.

Logopedisten zijn erin opgeleid om “schadelijk” spiergebruik af en goede mondgewoonten aan te leren. Logopedie is dus nodig, wanneer de mondspieren verkeerd bewegen, om het gereguleerde gebit in de goede stand te houden.

Wat zijn schadelijke mondgewoontes?

Open mondgedrag

Hiervan spreken we als de lippen steeds geopend zijn. Vaak ligt de tong dan tegen of op de ondertanden en is er mondademhaling. De zware, slappe tong kan de tanden naar voren duwen en de lippen geven dan geen druk terug.

Foutieve slikgewoontes

Bij een verkeerde manier van slikken word met de tong krachtig tegen de tanden geduwd. Het gevolg is dat de tanden weggeduwd worden (naar voren of opzij) en dat er een openbeet kan ontstaan.

Foutieve spreekgewoontes

Als de tong gewend is om steeds de tanden te raken (in rust en tijdens slikken) zal dit ook tijdens het spreken gebeuren. Vooral bij de t,d,n,l,s,z, zal de tong naar voren komen. Soms is dit goed hoorbaar, b.v. bij slissen.

Duimen/vingerzuigen

Duimen is eveneens een mondgewoonte. Als er tijdens de logopedische behandeling nog sprake is van duimen (of vinger-, of speenzuigen), zal hier zeker aandacht aan besteed worden.

Mijn kind praat nog niet zo goed. Wanneer moet ik mij zorgen maken?

Het ene kind praat vlotter dan het andere, dat weet iedereen.  Een vuistregel is dat een kind van drie jaar (rond 3 ½ jaar) voor derden (anderen dan ouders) verstaanbaar moet zijn. Alles hoeft nog niet perfect uitgesproken te worden en ook de zinnen mogen nog wel eenvoudig zijn, maar het moet voor anderen te begrijpen zijn.

Wij proberen onze behandelkinderen zo veel als mogelijk continuïteit te bieden.
Toch kan het voorkomen dat er een week geen logopedie is, omdat uw logopedist bijvoorbeeld een cursus volgt of in geval van ziekte.
Wij zorgen er dan voor dat u deze week thuis door kunt oefenen of dat de behandeling in overleg met u op een ander tijdstip plaats vindt. Het kan ook voorkomen dat uw logopedist wordt vervangen door een collega logopedist. Dit gebeurt altijd in overleg met u.

De behandelingen vinden plaats volgens afspraak en dienen bij verhindering tenminste 24 uur van tevoren worden afgezegd. U kunt uw afspraak dus tot 24 uur van te voren kosteloos annuleren. Uw logopedist zal haar best doen u een ander tijdstip aan te bieden.
Indien uw kind geplande uitjes heeft die door school zijn georganiseerd, meldt uw kind dan ook tijdig af bij de logopedist. Dit geldt specifiek ook voor de kinderen die door Logo4Kids op een schoollocatie worden behandeld.

In alle gevallen (bv. afspraak vergeten, ziekte, dubbele afspraken) bij niet of te laat afbellen, met welke reden dan ook geldt: 

1e keer verzuimd

Rekening voor ouders/verzorgers:

50% van de kosten van de behandeling

2e keer verzuimd

Rekening voor ouders/verzorgers:

75% van de kosten van de behandeling

3e keer of meer verzuimd

Rekening voor ouders/verzorgers;

100% van de kosten van de behandeling

Te laat afgezegde of niet nagekomen afspraken worden bij u persoonlijk in rekening gebracht en worden niet door de zorgverzekeraar vergoed. 

Hieronder leest u wat u kunt doen als u ergens mee zit of ontevreden over bent. Hoe gaat Logo4Kids om met klachten? 

Het is belangrijk dat u zich als cliënt en/of ouder prettig voelt bij uw logopedist. Daarom doen we er alles aan om u en/of uw kind goed te begeleiden.

Meldt uw vragen, twijfels of klachten in eerste instantie bij uw logopedist. 

Liefst zo snel mogelijk. Dan praten we er samen over en proberen we er snel iets aan te doen. Misschien kunnen we een misverstand uit de weg ruimen. Of op een manier gaan werken waar u zich prettiger bij voelt.

Komt u er met uw eigen logopedist niet uit en wilt u een klacht indienen dan kan dat bij twee instantie, het College van Toezicht op de naleving van de beroepscode voor logopedisten en de Landelijke Klachtencommissie Logopedie in de Eerste lijn. Het klachtenrecht voor patiënten is vastgelegd in de Wet Klachtenrecht Cliënten Zorgsector. De klachtenregeling van de Nederlandse Vereniging van Logopedie en Foniatrie is hierop gebaseerd. 

Onze praktijk is aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van Logopedie en Foniatrie (NVLF). Wij zijn hiermee aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie Logopedie Eerstelijn.

Verdere informatie vindt u op de website van de NVLF: www.nvlf.nl. Hierop vindt u de brochure “Wat kunt u doen bij klachten over uw logopedist”. Deze brochure kunt u eveneens vinden in de informatiemap in de wachtkamer van de praktijk. 

De adresgegevens zijn:

Landelijke Klachtencommissie Logopedie Eerstelijn en NVLF College van Toezicht op de naleving van de beroepscode voor Logopedisten

T.a.v. ambtelijk secretaris

Steinhagenseweg 2b

Postbus 75

3440 AB Woerden

Telefoon: 0348-45 70 73

Hulp nodig bij het melden van uw klacht?

Vind u het prettig als iemand u helpt om de klacht in te dienen? Bel dan naar 0900 – 243 70 70 (€ 0,10 per minuut). Dat is het telefoonnummer van de afdeling Informatie en Klachtenopvang van Zorgbelang. De medewerkers van deze afdeling kunnen u meer vertellen over uw rechten en adviseren u graag. Ze helpen u ook om het gesprek met ons aan te gaan als u dat moeilijk vindt. Of om een brief te schrijven over de klacht. Kijk op www.zorgbelang-nederland.nl voor meer informatie.

 Een klacht indienen kost niets

Er zijn geen kosten verbonden aan de behandeling van een klacht door het College of door de Klachtencommissie. Er gelden wel regels over hoe een klacht moet worden ingediend, hoe de behandeling ervan plaatsvindt en binnen welke termijn een uitspraak tegemoet kan worden gezien.